Мета
уроку: Поглибити та конкретизувати уявлення учнів
про молекулярно-кінетичну теорію (МКТ) будови речовини. Удосконалити наукове
та світоглядне значення молекулярних явищ (броунівського руху та дифузії),
ознайомити з методами науки, підвищити мотивацію щодо подальшого вивчення
фізики; розвивати творчі здібності школярів; формувати науковий світогляд, прагнення
до самоосвіти, навички співпраці; виховувати в учнів ініціативу, культуру мовлення,
почуття колективізму, колективної та індивідуальної відповідальності.(Слайд 2)
Тепер можна визначити діаметр молекули масла d за формулою:
Тип
уроку: Проект
«Урок-дослідження»
Обладнання:
інтерактивна дошка, комп’ютер,
посудина з водою, посудина з залізною стружкою, олія, піпетка, картки з
формулами.
Епіграф уроку: «Не існує нічого крім атомів» - Демокріт
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ.
Вступне слово вчителя: Коли ви користуєтеся різними речами, ви тримаєте у руках молекули. Коли ви
чимось смакуєте, ви ковтаєте молекули. Коли ви сидите у класі, вас постійно
бомбардують сотні, тисячі, мільйони молекул. Приємний аромат від парфумів
виникає завдяки молекулам. Ми одягнені в молекули, ми їмо молекули, і ми
виділяємо молекули. Та і ми самі створені з молекул. – Зробіть висновок.
--- Яке ж перше положення МКТ?
Оголошую тему уроку: ««Маса та розміри молекул. Кількість речовини. Будова
твердих тіл, рідин і газів». Але ж ви скажете, що цю тему ми вже розглянули ?
Чому знову розглядаємо?
Пропоную учням самостійно визначити мету уроку.
ІІІ. Для досягнення мети уроку:
1. Прийом. «Каскад
формул» (Слайд3) Знаннєвий компонент.
Оперування поняттями і термінами: основні положення МКТ
Запитання вчителя:
- як визначити кількість речовини?
–як обчислити молярну масу?
-- як знайти кількість молекул?
Учні дають відповіді, піднявши карточку з формулою.
2. Активізація
навчальної діяльності методом проектів.
---
Міні проект «Фізика і шкільне життя».(Слайд4-5)
Представити будову твердих тіл, рідин і газів через
призму шкільного життя.
--- Міні
проект «Музична фізика»
Представити
будову твердих тіл, рідин і газів через музику.(СПЕЙС)
(Слайд 6)
3. Метод активізації навчальної діяльності- навчальний експеримент-STEM освіта
«…І дослід, син важких
помилок, і геній – парадоксів друг…»
(Слайд7)
Робота в групах.
Перша
група. Посудина з водою. Дослідно визначити кількість
число молекул рідини в посудині; знайти кількість речовини.
Друга
група. Дано залізний предмет. Дослідно визначити кількість число молекул в
тілі; знайти кількість речовини.
Третя
група. Визначити розмір молекули, використовуючи олію,
посудину з водою, вимірювальні прилади.
4. Звіт груп про
виконану роботу, оцінка результатів, висновки :
ІV.
Підсумки урку.(Слайд 8)
-- Назвати слова чи словосполучення, які є
«ключовими словами» даного уроку. Пояснити свій вибір.
-- Висловити свою думку – чи досягнута мета уроку?
-- Вчитель оцінює діяльність учнів.
«≠Ми це змогли!»
V.
Домашнє завдання.
Розв’язати задачі.
1. Густина алмазу 3500 кг/м3. Який об’єм займуть
1022 атомів цієї речовини.
2. Скільки молекул у 10 г кисню? (Задачі на
індивідуальних картках)
ДЯКУЮ ВСІМ ЗА УРОК!
ПРОВЕДІТЬ ДОСЛІДЖЕННЯ!
ЯКА ВЕЛИЧИНА МОЛЕКУЛ? ЯКІ РОЗМІРИ МОЛЕКУЛИ?
ІНСТРУКЦІЙНА КАРТКА №1
Об’єм краплі масла становить 1 мм3 З
піпетки крапніть кілька крапель масла ( 5шт)
на поверхню води, яка налита в посудину. Для прискорення реакції попередньо
можна трохи нагріти воду приблизно до 40 градусів Цельсія. Масло почне
розтікатися, і в результаті вийде кругла пляма. Слідкуйте за тим, щоб вона не
торкалася стінок посудини! Товщина плями
буде дорівнювати діаметру однієї молекули- d. Після того як пляма перестане
розширюватися, за допомогою лінійки виміряйте її діаметр D і переведіть його в
метри.
Визначте
площу плями як площу круга -
Тепер можна визначити діаметр молекули масла d за формулою:
V
d= ----------; V- об’єм п’яти крапель
S
ТАК ЯКІ Ж ВОНИ, ЦІ КРАСУНІ, МОЛЕКУЛИ?!
КАРТКА №2
Посудина з водою. Дослідно визначити число молекул рідини в посудині, використавши
відомі Вам методи і способи; знайти кількість речовини.
КАРТКА №3
Дано алюмінієву ложку. Дослідно визначити кількість
молекул в тілі, використавши відомі Вам методи і способи; знайти
кількість речовини.
Немає коментарів:
Дописати коментар